Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Ostatnia partia używanych Abramsów dotarła do Świnoujścia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-06-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Ostatnia partia używanych Abramsów dotarła do Świnoujścia
fot. Agencja Uzbrojenia
Wraz z dostarczeniem ostatnich 47 sztuk do portu morskiego w Świnoujściu zakończyła się rozpoczęta rok temu dostawa 116 używanych czołgów podstawowych M1A1 FEP dla polskich sił zbrojnych. Wszystkie dotychczasowe dostawy do Polski ciężkiego sprzętu wojskowego z importu odbywały się drogą morską.

Porty morskie w Polsce mają coraz większe znaczenie nie tylko dla gospodarki, ale również bezpieczeństwa narodowego. Zakończenie dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej z kierunku wschodniego spowodowało znaczący wzrost wykorzystania zdolności przeładunkowych terminala LNG w Świnoujściu oraz gdańskiego Naftoportu. Tym samym porty morskie, wraz z oddanym do użytku w 2022 roku systemem gazociągów Baltic Pipe, są gwarantem bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ciągłości dostaw węglowodorów. W latach 2022-2023 po wprowadzeniu embarga na dostawy węgla kamiennego z Federacji Rosyjskiej umożliwiły także błyskawiczną reorientację kierunków dostaw tego surowca.

Z wykorzystaniem transportu morskiego odbywają się również dostawy ciężkiego sprzętu wojskowego, zarówno w przypadku nowych i używanych pojazdów bojowych dla polskich sił zbrojnych, dostarczanych ze Stanów Zjednoczonych i Korei Południowej, jak i podczas przerzutów sił sojuszniczych (nie tylko amerykańskich) na terytorium Polski. Dostawy te od 2022 odbywają się na dużą skalę, co ma związek zarówno z donacjami sprzętu wojskowego dla Ukrainy, powodującymi konieczność uzupełnienia powstałych luk, jak również z pogorszeniem międzynarodowego środowiska bezpieczeństwa, co implikuje konieczność ilościowego i jakościowego zwiększenia potencjału obronnego państwa.

Wśród ciężkich pojazdów bojowych dostarczanych do Polski drogą morską należy wymienić armatohaubice samobieżne, wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe i oczywiście czołgi podstawowe. W ostatnich latach zawarto umowy na dostawę 250 sztuk nowych Abramsów w najnowszym wariancie M1A2 SEPv3 w systemie Foreign Military Sales i 116 sztuk używanych Abramsów w wariancie M1A1 FEP, a także 180 sztuk K2. Rozpoczęta została już realizacja ostatnich dwóch spośród wyżej wymienionych kontraktów, zaś w przypadku używanych Abramsów – zakończona. W efekcie polskie siły zbrojne dysponują 116 czołgami podstawowymi M1A1 FEP, co stanowi ekwiwalent dwóch batalionów.

Wśród 116 używanych Abramsów ostatnia partia licząca 47 sztuk dotarła do Polski w dniu 26 czerwca. Zostały rozładowane w porcie morskim w Świnoujściu ze statku Sampogracht, należącego do niderlandzkiego armatora Spliethoff. Co ciekawe, jednostka ta została zwodowana w 2005 roku w Stoczni Szczecińskiej Nowej. Rozładunek odbył się w Euro Terminalu na Nabrzeżu Rozładunkowym. Oprócz Abramsów dostarczono także zapas materiałów eksploatacyjnych oraz wozy warsztatowe. Używane Abramsy, które będą wykorzystywane w 18. Dywizji Zmechanizowanej, wciąż są relatywnie nowoczesne, w szczególności w porównaniu z czołgami podstawowymi wykorzystywanymi przez Rosję.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Terminal offshore w Świnoujściu opóźniony o pół roku

Biznes i przemysł

Terminal offshore w Świnoujściu opóźniony o pół roku

Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2024

Świnoujście: Przebudowa kolejnego stanowiska promowego

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Przebudowa kolejnego stanowiska promowego

Mikołaj Kobryński 13 czerwca 2024

Zobacz również:

Wkrótce przetarg na połączenie kolejowe do portu morskiego w Policach

Intermodal i logistyka

Wkrótce przetarg na połączenie kolejowe do portu morskiego w Policach

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2024

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Terminal offshore w Świnoujściu opóźniony o pół roku

Biznes i przemysł

Terminal offshore w Świnoujściu opóźniony o pół roku

Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2024

Świnoujście: Przebudowa kolejnego stanowiska promowego

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Przebudowa kolejnego stanowiska promowego

Mikołaj Kobryński 13 czerwca 2024

Zobacz również:

Wkrótce przetarg na połączenie kolejowe do portu morskiego w Policach

Intermodal i logistyka

Wkrótce przetarg na połączenie kolejowe do portu morskiego w Policach

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2024

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5